בין הטיפות: תקלות רכב נפוצות בחורף ומניעתן

זאב נחמנזון

במידה מסוימת אפשר להגיד שהשנה שעברה הייתה עבורנו "שנת חורף". הנסיבות לא היו טובות כלל, מגפת הקורונה הכניסה אותנו לסגרים רבים ולצערנו, גם גבתה לא מעט קורבנות. לצד זאת, ירדה התנועה בכבישים באופן ניכר, מה שהוביל לפחות נפגעים והרוגים בתאונות דרכים. השנה, אחרי שלמדנו לחיות לצד הקורונה, חוזרים הדברים אט אט למסלולם וכך גם העומס בכבישים. כמדי שנה יגיע החורף אשר בשונה ממגפת הקורונה, ניתן לצפות ולהיערך אליו בהתאם: למנוע נזקים, תקלות ואפילו אבדות בנפש.

כדי שתצליחו לעשות זאת בצורה הטובה והיעילה ביותר, אספנו עבורכם מספר תקלות ותופעות שכיחות ברכב למזג האוויר הסגרירי וכיצד תוכלו לטפל בהן בזמן. אך עוד לפני כן, המלצתינו הראשונה כמובן היא לוודא כי ברשותכם ערכת חורף הכוללת פנס, משולש אזהרה, מטען נייד ומסמכי הרכב השונים דוגמת רישיונותיו והביטוח המקיף עבורו – לכל מקרה שתזדקקו לאחד מהם אם נתקעתם בצד הדרך במפתיע. שנתחיל?

שיעבור חלק, בלי החלקה

הדבר הראשון והחשוב ביותר שמומלץ לבדוק טרם הכניסה לעונת החורף הוא מצב הצמיגים ומידת תקינותם. הזיהום, הפיח, האבק והפסולת אשר נצברים במשך ימי הקיץ, הופכים לשכבה אחת שמנונית וחלקה על הכבישים כבר בבוא הגשם הראשון ויחד, הם מועדים לפורענות ומסכני חיים. במצב שכזה, כל בלימה הופכת למסוכנת ולכן יותר מתמיד, שמירה על תקינות הצמיגים היא דבר בסיסי וחשוב. אל תמתינו שיפסלו אתכם על צמיג לא תקין בעת מבחן הרישוי של הרכב – הגדילו ראש וגשו לפנצ'ריה על מנת לבדוק שאינם בלויים והרוסים, שכן צמיגים אשר אחיזת הכביש שלהם נחלשה, קל וחומר אבדה כליל, עלולים להוות גורם מרכזי לתאונה קטלנית.

באותה נשימה ובעת ביקורכם במוסך, בדקו גם את תקינות הבלמים. ריח של גומי חרוך בזמן בלימה הוא אינדיקציה ברורה לבלם או רפידה שחוקה ולכן, מומלץ להחליפם כדי למנוע תקלות. למרות שאכן מדובר בהוצאה כלכלית, לפעמים גם לא קטנה, היא שולית מאוד ביחס לעלויות שעשויות להגיע במקרה של תאונה, או חלילה במקרה של כזו עם נפגעים.

התחלה קשה

הקור והלחות המגיעים עם עונת החורף משפיעים ישירות על החלקים והרכיבים המתכתיים ברכב, מה שמוביל לאחת התופעות היותר שכיחות בזמנים אלו – קושי להניעו בשעות הבוקר. במצב שכזה, סטארטר (מצת) קר דורש קצת יותר זמן להנעה וגם צורך יותר כוח מהמצבר או במילים אחרות, המצבר עצמו עובד קשה יותר ועלול להיגמר. כדי להימנע מכך, יש לוודא שהמצבר תקין, שקיימים בו מים (לא מי גשם) ושהמחברים והקטבים מהודקים היטב.

ככלל, גם המערכות החשמליות ברכב רגישות יותר בחורף – החל מפיוזים שנשרפים, מערכות האיתות שמפסיקות לתפקד, נורות וכיו"ב. החלפות של רכיבים אלו פשוטות לרוב ואינן יקרות אך בכל מקרה, מומלץ לאתר תקלות אלו מראש באמצעות בדיקה פשוטה למדי.

אור באפילה

הפנסים מהווים אמצעי חשוב במיוחד לבטיחות ולמניעת תאונות ולא לחינם, אנו מחויבים בעונת החורף להדליקם בכבישים בין עירוניים לאורך כל היום. הפנסים רגישים לקור, מים יכולים לחלחל לתוכם ולהוביל לקצרים ולבלאי, נורות עלולות להישרף ותאמינו או לא – יש מצבים שמבלי ששמנו לב, ניתז בוץ על הפנס וחוסם את האור היוצא ממנו. מכאן, שחשוב להקפיד לנקות את הפנסים מבחוץ ולבדוק מבעוד מועד שכל הנורות ברכב תקינות ובמידה ולא, כמובן להחליפן. בשלב זה, יש גם לשים דגש על אורות רוחב ואורות ערפל, שבחורף משומשים יותר מבכל עונה אחרת.

מצב המגב

מגבי הרכב (או בשמם השני – וישרים) עובדים בעיקר בעונת הגשמים ומאפשרים לנו שדה ראיה תקין ברכב. אותם מגבים עשויים מגומי, שבימי הקיץ החמים של ישראל עשוי להתעוות, להישחק ולצבור לכלוך רב שיגרום לו בזמן אמת, לא לבצע את עבודתו כראוי. אי לכך, ולפני תחילת העונה הקרה ובוא הגשמים, מומלץ לוודא את תקינותם ובמידת הצורך להחליפם בכאלו חדשים.

התיקון הכללי

רכבינו נדרשים לתחזוקה שוטפת אך גם להגנה כזו שתועיל ואף תמנע מצבים של סכנת חיים. טיפ קטן שיכול לסייע לכם בכל עונות השנה: השתדלו להחנות את הרכב במקומות מקורים. בקיץ זה יגן עליו מפני לכלוך ובחורף, מפני חדירה של מים. גם שמירה על ניקיון הכוללת שטיפת רכב פנימית וחיצונית לעיתים קרובות, מונעת שחיקה ובלאי של הפנסים, הצמיגים ושאר רכיבים מתבלים. מדובר בפעולות פשוטות שעושות הבדל משמעותי והקפדה עליהן תסייע לכם להגיע מוכנים אל עונת הגשמים, לעבור אותה בבטחה ואף, לחסוך לכם הרבה כסף.

חורף נעים ובטוח.

אהבתם את המאמר?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest